Miguel Hernández i Estellés fusionen la seua poesia al Centre del Carme

El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, ha assenyalat que l'exposició convida a "transitar l'espai a través de la paraula" i reivindica el paper de la poesia en la vida actual "i també dels seus poetes".

PublicitatAcadèmia Valenciana de la Llengua  

El Centre del Carme de València inaugura aquest dimecres una exposició que combina, amb recursos audiovisuals, estructures de ferro i panells amb poemes, entre altres elements, l’obra dels més importants referents literaris valencians del segle XX, Miguel Hernández i Vicent Andrés Estellés.

“La paraula pren part” és el nom del projecte expositiu que proposa la unió espaitemporal de tots dos poetes, cadascun en la seua llengua (castellà en Hernández i valencià en Estellés) i pretén “portar l’esperit o el somni d’aquests poetes al dia d’avui”, ha explicat el comissari artístic de l’exposició, Nacho París.

PublicitatTroballengua  

Es tracta, segons ha assenyalat, d’una exposició que “no és a l’ús, històrica o biogràfica”, sinó que s’enfronta “al repte de fer visible la poesia, de visualitzar les paraules”.

Per a açò s’ha forjat una estructura de ferro amb fragments d’escrits de tots dos poetes que guia a l’espectador i sosté els diferent elements expositius.

L’exposició es divideix en diversos apartats, un dels quals és una línia de temps que contextualitza l’obra dels autors i un altre es converteix en la part central sota el nom “Tres ferides, jo”, que gira entorn de la poesia més íntima de tots dos autors, com és l’amor, la mort i els seus llocs de naixement.

Una altra part de la mostra es refereix a les reflexions sobre el sentit de l’ús de la paraula, un estil que “tenien en comú” per la cerca de tots dos “d’una paraula popular i precisa”, ha explicat París.

En la part final de l’exposició es mostren un seguit de treballs on Estellés ret homenatge a Hernández i un mural audiovisual on es fonen poemes de tots dos autors, amb una especial dedicació al pintor i muralista valencià Josep Renau.

A més, es disposa d’una xicoteta biblioteca amb exemplars de llibres perquè els espectadors puguen llegir les versions originals de les publicacions, i s’habiliten diversos monitors amb material audiovisual relatiu a la vida i obra dels poetes, o que tiren del fil del seu treball per a parlar d’altres qüestions.

L’experta i investigadora de l’obra de Miguel Hernández i comissària de l’exposició, Carmen Alemany, ha valorat la “quantitat de punts que tenien en comú”.

Entre ells ha citat l’admiració mútua per Pablo Neruda, les “vides paral·leles” que van viure en diferents períodes històrics, la proximitat amb la mort i la pèrdua d’un fill, així com el compromís amb la paraula, un dels “punts unificadors” de l’exposició.

A la presentació ha assistit el director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme, Rubén Trenzano, qui ha assenyalat que l’exposició és una manera de “teixir ponts entre les dues llengües oficials” de la Comunitat a través de dos poetes “importantíssims per a la literatura del poble valencià i compromesos” amb els seus fets històrics i socials.

El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, ha assenyalat que l’exposició convida a “transitar l’espai a través de la paraula” i reivindica el paper de la poesia en la vida actual “i també dels seus poetes”.

Subscriu-te!Desdejuna amb Actualitat Valenciana