jueves, 28 marzo 2024

Información y noticias de la provincia de Valencia

Cinema Jove programa un cicle dedicat a l’etapa juvenil de Brian De Palma

Un dels atractius afegits del cicle és veure actors com Robert de Niro, Sissy Spacek o Margot Kidder quan encara feien els seus primers passos

Contemplar un Robert de Niro quasi imberbe en una cinta independent rodada el 1968, ‘Greetings‘, és només un dels grans atractius del cicle ‘El jove Brian De Palma’, que forma part del programa de la 33 edició de Cinema Jove, certamen organitzat per l’Institut Valencià de Cultura i que se celebra a València del 22 al 29 de juny.

Esta retrospectiva aborda la producció del cineasta nord-americà fins als quaranta anys, moltíssim abans de rodar ‘Los intocables de Eliot Ness’ o ‘Misiónimposible‘.

El cicle inclou una pel·lícula inèdita, els primers èxits comercials i de crítica del director i, en conjunt, una selecció de pel·lícules que ens mostren la seua evolució des del cinema més experimental de finals dels seixanta fins a la barreja de suspens, erotisme i terror que el caracteritzà en els setanta. D’aquesta manera, Brian De Palma succeeix David Lynch en aquesta secció de Cinema Jove en què, com cada any, s’aborda l’etapa juvenil d’un cineasta consagrat.

Carrie‘ o ‘Vestida para matar’ són alguns dels títols més coneguts dins d’un cicle que consta de huit pel·lícules, que es projectarà íntegrament al Centre del Carme i tindrà un colofó molt especial: el documental ‘De Palma’, gravat durant deu anys i en el qual el director mateix analitza una carrera extensa que abasta quasi sis dècades.

Pel·lícula inèdita i musical de culte

Els inicis de Brian De Palma ens endinsen en el terreny del cinema experimental més arriscat. És el cas de ‘Saludos‘ (1968), en què assistim a la segona incursió en la pantalla gran d’un jovenívol (i desconegut) Robert de Niro, integrant del desgavellat trio protagonista d’esta cinta clarament independent. És també el cas de ‘Murder à la mod‘ (1968), pel·lícula inèdita que constitueix una autèntica raresa i mostra els llenguatges narratius explorats pel director en els seus inicis, molt allunyats del cinema de gènere de tall clàssic que va conrear més tard.

Altra de les curiositats del cicle és la particular revisió dels mites del fantasma de l’òpera i de Faust que fa el director el 1974 i que es van convertir en ‘El fantasma del paraíso‘, una mena d’òpera rock satírica que s’endinsa en el terreny del ‘kitsch’ i que, per a molts, està emparentat amb el musical de culte potser més famós de la història, el ‘Rocky Horror Picture Show’.

En aquell moment, Brian De Palma ja començava a ser un director conegut gràcies a un llargmetratge anterior, ‘Hermanas‘ (1973), clarament inspirat en el mestre Hitchcock i que també podrem gaudir en la 33 edició del Festival Internacional de Cinema de València-Cinema Jove.

Esta pel·lícula va suposar el primer èxit tant de crítica com de públic de Brian De Palma i, també, un impuls important en la carrera de l’actriu protagonista, la canadenca Margot Kidder, que ha faltat fa poc i a la qual tot el món recorda pel seu paper de Lois Lane, la nóvia de Superman en la famosa saga cinematogràfica dels huitanta. El següent títol del director, en la mateixa línia del ‘thriller’, va ser ‘Fascinación‘ (1976), que ja va obtenir una nominació als Oscar.

L’èxit descomunal de ‘Carrie

Avançada la dècada dels setanta, Brian De Palma dugué al cinema, per primera vegada en la història, una novel·la de Stephen King, la qual cosa esdevingué la incursió definitiva del director en el cinema de terror, gènere que fins aquell moment havia vorejat. El resultat, ‘Carrie‘ (1976), va ser un autèntic terratrémol a escala internacional, un èxit de taquilla i, de nou, una catapulta per a l’actriu protagonista del film, la jove Sissy Spacek.

A partir d’ací, la carrera de Brian De Palma, que només tenia 36 anys, ja comença a ser la d’un nom definitivament reconegut en la indústria cinematogràfica.

També estan inclosos en el cicle de la present edició de Cinema Jove títols posteriors com ‘La Furia‘ (1978), protagonitzada per Kirk Douglas i John Cassavetes, i un altre dels llargmetratges més celebrats en la trajectòria del director nord-americà, la inquietant i sensual ‘Vestida para matar’ (1980), un ‘thriller’ que retorna la filmografia de De Palma al terreny del suspens més hitchcokià i que compta amb la memorable interpretació de Michael Caine en el paper de l’ambigu doctor Robert Elliott.

Últimas noticias

Contenido relacionado