La jutgessa processa l’exdirectora de l’IVAM pel frau en la compra d’obres de l’escultor Gerardo Rueda

La magistrada ha obert procediment abreujat contra Consuelo Ciscar per un presumpte frau milionari amb l'adquisició d'obres de l'escultor mort Gerardo Rueda.

La magistrada de reforç adscrita al Jutjat d’Instrucció 21 de València ha obert procediment abreujat contra l’exdirectora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) Consuelo Ciscar per un presumpte frau milionari amb l’adquisició de reproduccions d’obres de l’escultor mort Gerardo Rueda.

La jutgessa confirma també l’existència d’indicis criminals en l’actuació d’altres dos investigats: l’ex-director econòmic administratiu del museu, Juan Carlos Lledó, i el fill i hereu de l’artista, José Luis Rueda.

Rovira  

Estes diligències constitueixen la peça separada número 2 de les suposades irregularitats en la gestió del museu públic que van ser denunciades al 2015 per la Fiscalia Anticorrupció, detalla el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) en un comunicat.

La interlocutòria de transformació d’aquestes diligències en procediment abreujat, que pot ser recorreguda, arreplega que els fets investigats podrien ser constitutius de delictes continuats de malversació de cabals públics, prevaricació administrativa i falsedat en document oficial.

La instructora detalla en 109 pàgines el suposat frau perpetrat per la cúpula directiva de l’IVAM –dirigit aleshores per Ciscar, dona de l’exconseller de Solidaritat amb el PP, Rafael Blasco, condemnat pel cas Cooperació– mitjançant la compra, amb càrrec als fons públics, de 58 reproduccions d’obres de Gerardo Rueda.

Eixes creacions van ser adquirides, juntament amb altres 40 del mateix escultor, mort en 1996, a preu d’obres d’art originals –explica la magistrada–, “contravenint amb açò el subscrit en els contractes i enriquint amb açò il·lícitament” a José Luis Rueda en la quantia de 2.944.325 euros.

Un import que ha de sumar-se als 512.524 euros que va pagar l’IVAM a una fundació privada per a fondre 44 de les obres. A més, algunes d’eixes peces van ser promocionades “de forma indeguda” amb exposicions organitzades i sufragades pel propi IVAM, i que van comptar amb la intervenció directa del fill de Gerardo Rueda, per a “encobrir i estendre l’engany”, amb un desemborsament afegit de quasi 720.000 euros, precisa en la interlocutòria.

EXPEDIENTS SOTA SOSPITA

Dos són els expedients d’adquisició sota sospita. El primer, datat, en 2004, es va iniciar amb una carta enviada per la Fundació Rueda a Consuelo Ciscar en la qual s’oferia a l’IVAM l’obra ‘El Gran Relleu’, que havia sigut exposada en el mateix museu al maig de 1996, per 360.000 euros, com a condició prèvia per a la donació d’altres tretze creacions de l’artista.

Totes eixes obres, segons la instructora, no havien sigut realitzades en vida per l’escultor, sinó que van ser reproduïdes després de la seua mort en la fosa Eduardo Capa, la qual cosa no concorda “amb els pactes i estipulat en els diferents documents” on es justificaven eixes compres.

El segon expedient d’adquisició analitzat és de l’any 2006 i comprèn la compra d’altres set obres de Rueda per un import total proper als 2,6 milions d’euros, sense que conste una proposta de venda prèvia efectuada pel fill de l’artista. El contracte en el qual es va formalitzar eixa operació, que incloïa la donació de 77 peces més, obligava l’IVAM a assumir les despeses de fosa de 44 d’elles.

La jutgessa explica que en els documents relatius a eixa adquisició “no es fa ús de termes com a prova d’autor, còpia, reproducció, edició de sèrie limitada o realització post mortem i per contra sí que s’usa el terme obra original o obres l’autor de les quals és Gerardo Rueda”.

“Les obres adquirides per l’IVAM objecte d’anàlisi en la present resolució, havent abonat per elles amb càrrec als fons públics la quantitat total de 3.456.876 euros, són simples reproduccions, la qual cosa en cap moment es va determinar en els contractes subscrits, i a pesar de la qual cosa, i sabent que eren còpies post mortem, s’adquireixen a preu d’obra d’art original”, precisa la magistrada.

La instructora al·ludeix a diversos correus electrònics interns d’empleats de l’IVAM i a informes pericials, entre altres proves, per a concloure que els aleshores dirigents del museu eren plenament conscients que compraven reproduccions i que estaven pagant per elles preus “desproporcionats” i “desmesurats”.

La interlocutòria, notificada aquest divendres, 4 d’octubre, a les parts, emplaça la Fiscalia i altres acusacions a demanar l’obertura de juí oral, o el sobreseïment de la causa, en el termini de deu dies.

PublicitatJuega Limpio Orihuela