En l’apunt anterior havia parlat d’un curiós timbre modernista situat en un habitatge de l’Eixample de València. Cal dir que el Modernisme va ser un moviment artístic generalitzat arreu de l’Europa de finals del s. XIX i principis del XX.
Aquell moviment rebé diferents noms en el Continent, com ara Art Nouveau a França, Modern style a la Gran Bretanya, Jugendstil a Alemanya, Sezessionstil a Àustria o Floreale i liberty style a Itàlia, entre d’altres.
L’estil modernista va ser concebut com a reacció enfront dels corrents artístics historicistes que van dominar l’arquitectura i la decoració durant la segona meitat del s. XIX, però també enfront del moviment racionalista que va sorgir a principis de l’era industrial.
El desenvolupament maquinista cada volta més creixent dels nous temps, en acordància amb el constant desenvolupament fabril d’aquella societat, va ser interpretat pels modernistes com una amenaça a la creativitat de l’artista. Per això van postular el culte a l’autenticitat (amb un acostament a la natura), a la tasca artesanal i a l’art per l’art com a eixos principals de la seua visió artística.
L’escola de Viena, l’anomenat Modernisme Vienès o Secessionisme, tingué prou d’influència en els arquitectes valencians d’aquell moment. El resultat va ser la construcció de diversos habitatges construïts a València en aquella època, seguint els patrons establerts per aquesta escola vienesa.
L’arquitecta valenciana Maria Mestre va realitzar l’any 2007 la seua tesi doctoral precisament sobre la relació entre València i Viena en el moviment Modernista.
La Universitat Politècnica de València va produir en 2013 un documental, on es pot recórrer la ciutat de la mà de Maria Mestre visitant els edificis més representatius del modernisme vienès a València.
Un excel·lent documental del què vos recomane el seu visionat. Ací vos deixe ’enllaç:
Gaudiu-lo!