El sorprenent error iconogràfic de la Mare de Déu, a la Llotja.

3
3189

Si passegem per la façana de la Llotja de la Seda que dóna a la plaça del Mercat, passarem per la que està considerada la seua porta principal. Una meravellosa porta gòtica amb multitud d’iconografia.

Aquesta porta té com a temàtica els pecats, i està dedicada a la Mare de Déu, existint en el seu timpà un grup escultòric realitzat l’any 1893 per l’escultor valencià Josep Aixà, què representa el Misteri de l’Anunciació de Maria. Així, als dos costats de la imatge de la Verge, hi podem observar sengles àngels, un dels quals seria l’arcàngel Gabriel que, segons la Bíblia, va anunciar a Maria que anava a concebre al seu ventre un fill que es diria Jesús, que seria el fill de Déu.

Ací podeu veure l’escena, per a poder localitzar-la amb facilitat:

Porta de la Llotja, a la plaça del Mercat

Els dos àngels descrits porten a les mans sengles carteles on es poden llegir les paraules que, segons l’evangeli de Lucas, va dir l’arcàngel a la Verge durant aquesta aparició: “Deu vos salve” i “María plena sou de gracia“.

Però l’escultor va cometre una sorprenent equivocació en realitzar aquest conjunt escultòric. Va esculpir a la Verge ja amb Jesús entre els seus braços, precisament quan l’arcàngel se li havia aparegut per comunicar-li que anava a quedar-se embarassada i donar a llum un xiquet que seria el fill de Déu.
Un sorprenent i gros error, potser prou desconegut, però que ha passat a formar part del llarg anecdotari de la interminable iconografia de la Llotja de la Seda.

Adjunte a continuació una fotografia de l’esmentat grup escultòric, en què s’observa a la Verge Maria i a un dels seus costats l’arcàngel Gabriel anunciant-li un “incomprensible” embaràs del xiquet que ja porta en braços

La Mare de Déu amb Jesús al timpà de la porta de la Llotja
Subscriu

3 COMENTARIS

  1. Error iconográfico.

    Yo observo, salvo mejor opinión en contra, otros dos errores iconográficos.

    1.- La esfera que mantiene el Niño Jesús en su mano y que asocio con la tierra
    2.- La Cruz representativa del cristianismo.

    Es indudable que en la época en que fue realizado el grupo escultórico ya se conocían estos hechos pero no en el momento, aunque con retraso, de la Anunciación.
    El subconsciente, de ser correctas mis apreciaciones, le jugó una mala pasada a José Aixá.

    Saludos.

  2. Hola. Jo no veig cap error iconogràfic. Els àngels són merament decoratius, només fan la fan la funció de subjectar els filacteris. Jo el que veig erroni és interpretar que l’escena és una Anunciació pel fet d’aparèixer aquests àngels.
    El que sí que hi ha és una superposició d’estils: els angelots serien més aviat barrocs, o rococós, llenguatge del tot allunyat del gòtic original de la construcció. Però justament aquest és el quid de la història de l’arquitectura del s. XIX, a cavall entre el rigorós historicisme i l’eclecticisme de lliure volada, fins que es va trobar un estil “propi” de la centúria: el modernisme.

    • Els àngels porten a les mans sengles carteles on es poden llegir “Deu vos salve” i “María plena sou de gracia”. Per tant, la escena es correspon amb la Anunciació.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here